Od 19 grudnia 2014. Galeria Na Solnym - Galeria Socato. Wrocław, pl. Solny 11. Wystawa dokumentuje osobistości wrocławskiego środowiska artystycznego. Krzysztof Saj - historyk sztuki z wykształcenia, fotograf i artysta z zamiłowania - od kilku lat portretuje nestorów wrocławskiego malarstwa. Na wystawie zobaczymy ich portrety oraz zestaw autorskich, malarskich miniatur w wyborze red. Andrzeja Saja. Artyści biorący udział w wystawie: Błażejewski Piotr, Chmielowiec Adam, Dymitrowicz Aleksander, Hałas Józef, Jakubek Marek, Jarodzka-Grzyb Bożena, Jarodzki Konrad, Jarodzki Paweł, Jaroszewski Janusz, Kapłański Jerzy, Klimczak-Dobrzaniecki Andrzej, Kortyka Stanisław, Leszek Mickoś, Lewandowski-Palle Paweł, Liszkowski Witold, Merkel Janusz, Mikołajek Mariusz, Minciel Eugeniusz, Nitka Nikt Jolanta, Nitka Zdzisław, Skarbek Krzysztof, Szewczyk Anna, Szpakowska-Kujawska Anna, Trybalski Paweł, Twardowski Lech, Wałaszek Andrzej Krzysztof, Wilk Urszula, Wołczuk Marian.
Błażejewski Piotr - W drodze, razem ze mną
13 grudnia 2014 - 18 stycznia 2015. Galeria BWA Miejski Ośrodek Sztuki. Gorzów Wielkopolski, ul. Pomorska 73. Wystawa związana jest z jubileuszem 40-lecia pracy twórczej i akademickiej prof. Piotra Błażejewskiego. Gratulujemy. Błażejewski to jeden z najważniejszych malarzy wrocławskiego strukturalizmu. Jest istotnym artystą polskiej abstrakcji geometrycznej. Pracuje cyklami. Jeszcze na studiach rozpoczął prace nad cyklem Architektura Koloru, następnie powstały: Interferencje, Refleksy/-je, Kolekcje, Nieprawdopodobne Figury Geometryczne, Znaki Krzyża, Epitafia oraz Obiekty Malarskie. W moim malarstwie, szerzej w mojej sztuce, poszukuję porządku oraz harmonii. Często myślę o nieskończoności i ciągłości, o tym, co jest za nami, a co dopiero doświadczamy. Staram się, żeby moje obrazy były proste, syntetyczne i aby właśnie to decydowało o ich sile. W związku z tym, upraszczam, odrzucam, eliminuję, oczyszczam… Płaszczyzny koloru, światła i formy pragnę doprowadzić do perfekcji. Buduję swoje malarstwo z najprostszych elementów - płaszczyzn, linii. Często różnicuję fakturę stosując swego rodzaju frottage - Piotr Błażejewski. Więcej o wystawie: mosart.pl.
Orwat Darek - Fotokolaże
18 grudnia 2014 - 20 stycznia 2015, godz. 18. Galeria Jadalnia. Klub Nagi Kamerdyner. Wrocław, ul. Świętego Mikołaja 8-11. Dariusz Orwat - absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Idealista dadaista. W swojej twórczości posługuje się humorem absurdu. Praktykuje sztuki piękne jako sposób na zapobieganie popadania w stan psychicznego rozciapciania. Niewątpliwie uprawianie humoru absurdu działa ożywczo na umysł, wprawia go w stan jak po trzech lampkach szampana! Natomiast uprawianie dadaizmu połączone z praktyką jogi przynosi jeszcze bardziej ciekawe rezultaty! Chodzi o to, że artysta, który traci przestrzeń w umyśle, w której pojawiają się te wszystkie cudne wizje, zaczyna tworzyć dzieła przypominające klopsy w sosie pomidorowym! (a czuły kochanek przeistacza się w pierdołę) - D. Orwat. Więcej: wroclaw.pl.
Magda Czwojda i Marta Zalewska - Soundz Good
19 grudnia 2014, godz. 20. Bezpłatny koncert. Stary Klasztor, Wrocław, ul. Purkyniego 1. Soundz Good to duet stworzony przez rewelacyjne instrumentalistki Magdę Czwojdę (gitara) oraz Martę Zalewską (bas, wokal). To zespół, jakiego jeszcze nie było na polskiej scenie muzycznej, oparty na przyjaźni, wspólnych muzycznych fascynacjach oraz profesjonalnym opanowaniu instrumentu. Duet wykonuje muzykę, którą nazwać można porywającym akustycznym rockiem. Mimo że artystki grają akustycznie, ich kompozycje to, jak twierdzą, mocne numery. Koncert promuje nową EPkę zespołu. Więcej: zespół Soundz Good.
Cruzvillegas Abraham - Autodestrucción6
5 grudnia 2014 - 1 lutego 2015. Gdańska Galeria Miejska 2. Gdańsk, ul. Piwna 27/29. Abraham Cruzvillegas wychowywał się w południowej dzielnicy Mexico City, zwanej Ajusco. Okolica zamieszkała jest głównie przez imigrantów, którzy w latach 60. XX w. zajmowali ziemie uznawane za niczyje. Instalacja składa się z przedmiotów znalezionych, których tymczasowe zestawienie nawiązuje do problemu braku komunikacji i pojęcia zrozumiałości - manifestującego się poprzez twórczość meksykańskiego kompozytora Juliána Carrillo oraz charakter Oskara Matzeratha z powieści Güntera Grassa. Autoconstrucción artysta określa jako zdecydowanie nieskończony, niewykorzystany, niestały, emocjonalny, deliryczny, pełen radości, męczący, fragmentaryczny, empiryczny, słaby, szczęśliwy, paradoksalny, solidarny, sensualny, amorficzny, ciepły i zaangażowany indeks zmieniającej się metodologii tworzenia sztuki oraz proces tworzenia własnej tożsamości. Praca: April in Paris (brief & delirious), 2012, Rebar, fabric, feathers, chain, beer bottle caps, and meat, 115 x 80 x 84. Więcej: regenprojects.com.
Rauch Maciej - Lunar Circus
Od 13 grudnia 2014 - 11 stycznia 2015. Galeria Pionowa. Gdańsk, ul. Olejarna 2. Maciej Rauch - absolwent Wydziału Grafiki Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (2012). Grafik, malarz, ilustrator, twórca eksponatów, instalacji i wideoklipów. Wystawa zaprasza do magicznego świata Księżycowego Cyrku, by na chwilę oderwać nas od codziennego życia i zaczarować bezlitosną rzeczywistość. Za pośrednictwem cyrkowej krainy artysta ukazuje życie świata widzianego oczami dziecka, konfrontując je z funkcjonowaniem dorosłego życia, które nieuchronnie zbliża się do śmierci, śmierci świata niewinności. Prezentowane obrazy i obiekty tworzą jedną całość w postaci instalacji Lunar Circus. Możemy poczuć się jak w magicznym świecie i przenieść się do innej rzeczywistości. Maciej Rauch jest dla mnie pysznym przykładem artysty, który jest jednocześnie samowystarczalnym, samonapędzającym się dziełem sztuki, dbającym o najdrobniejszy szczegół przedstawienia nie tylko na płótnach, ale też na sobie samym, dzierżącym berło pełnej kontroli własnego wyglądu i ciała, oraz wyglądu dobranego skrupulatnie otoczenia. Autokreacja jako samoinscenizacja, bycie przedmiotem i podmiotem własnej sztuki. [...] Artysta odważnie zaklęty sam przez siebie w stadium delikatnego młodzieńca stale kontroluje swój wizerunek, będąc urokliwym, egzotycznym zjawiskiem wprost z baśni i właściwie całkiem naturalnym byłby dla mnie Jego widok ogon w ogon z Mariko Mori - oboje w słynnych kostiumach syren, w rozmedytowanym do różowości powietrzu. [...] Budzące emocje efektowne obrazy i ilustracje Raucha są tak gęste i ornamentalne, jak dziewczyńskie sekrety pod szybkami zakopane w ziemi i kiedy się im przyglądam, nie mogę oprzeć się pokusie pytania, czy są przestrzeniami konsekwentnie sztucznymi: czy są w życiu zanurzone, czy życie imitują. Czy sam artysta jest uczestnikiem życia, czy tylko jego pasażerem, w podróży POMIĘDZY - dr hab. Anna Królikiewicz. O artyście.
Blum-Kwiatkowski Gerard - Retrospektywa
13 grudnia 2014 - 22 lutego 2015. Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu, ul. Kuśnierska 6. Artysta jest kreatorem stanów wyjątkowych, które tworzą: on jako artysta, odbiorcy i przestrzeń, jaka ich otacza, oraz energie czasowe elementów jego dzieła. Stan wyjątkowy, zdaniem Kwiatkowskiego, to swego rodzaju dialog twórcy z odbiorcą. Sztuka według definicji artysty jest bowiem obszarem między dziełem a widzem. Sztuka sytuuje się w polu napięć, jakie powstaje między wytworem artystycznym a jego odczuciem. Autor pragnie tym samym sprowokować odczucia odbiorcy i sprawić, by pogłębił on swoją refleksję o rzeczywistości. Celem istnienia dzieł jest konstruowanie wyższego stopnia świadomości widza. Takiej świadomości, która pozwoliłaby jemu samemu na tworzenie. Źródło: galeria-el.pl.
Znaki wolności. Plakaty Solidarności z lat 1980-1989
11 grudnia 2014 - 27 stycznia 2015. Dom Słów, Ośrodek Brama Grodzka, Teatr NN w Lublinie. Plakaty z czasów pierwszej Solidarności wyróżniają się pojedynczym, mocnym znakiem, różnorodnością wyobrażeń i refleksji, wyrazistym przekazem myśli i koncepcji. Fascynują symbolem, rozważnymi interpretacjami rodzących się idei i spraw, ogromnym ładunkiem emocjonalnym. Unikają zbędnych szczegółów, urzekają prostotą form graficznych. Przypominały o istotnych wydarzeniach z dziejów Polski, które w czasach PRL-u były utajniane i zakłamywane przez komunistyczne władze. To one, poświęcone mało znanym wówczas faktom z naszej historii, utworzyły szczególne kalendarium polskich dążeń do prawdy i dobra, wolności i demokracji, społecznej sprawiedliwości i równości. Autorami byli m.in. Krzysztof Baran, Czesław Bielecki, Jan Bokiewicz, Jacek Ćwikła, Wiesław Gołuch, Krystyna Janiszewska, Jerzy Janiszewski, Michał Jędrczak, Roman Kalarus, Gerard Lewandowski, Piotr Młodożeniec, Eugeniusz Skorwider, Eugeniusz Get-Stankiewicz, Michał Więckowski. Plakat: Jacek Ćwikła, 1981.
Małkiewicz Grażyna - Portrety radykalne
13 grudnia 2014 - 18 stycznia 2015. Wernisaż: 13 grudnia 2014, godz. 18. W tonacji serca. Wrocław, ul. Ptasia 32. Obrazy pokazane na wystawie są przedstawieniami radykalnymi w ekspresyjnej, abstrakcyjnej formie wylewanych organicznych plam czy linii rysunku biegnących nerwowo, pozbawionymi rysów twarzy, stają się nierozpoznawalne, jakby skorodowane materią, upływającym czasem, niepamięcią, ale też same postacie prezentują radykalne podejście do życia: każdy portret to osobna opowieść - opowieść o człowieku i opowieść o walce. Walce jaką toczy on w sobie i z całym światem o najważniejsze dla niego wartości. Grażyna Małkiewicz - absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie obroniła dyplom u prof. Mariana Waldemara Kuczmy na kierunku malarstwo (2014).
Hałas Józef - Hałas'14 Młodość
12 grudnia 2014 - 8 stycznia 2015. Mia Art Gallery. Rezydencja Piasek. Wrocław, Staromłyńska 4. Na wystawie Hałas'14 - Młodość obejrzymy kilkadziesiąt najnowszych i największych płócien artysty, będących kontynuacją i rozwinięciem jego przełomowych idei malarskich, m.in. cykle Piony/Skosy czy Przeciwstawienia. O artyście: prof. Józef Hałas.
Duduś Edyta - Portrety życia
9 grudnia 2014 - 31 stycznia 2015. Food Art Gallery. Wrocław, ul. Księcia Witolda 1. Edyta Duduś - absolwentka Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, I stopnia. Skupia się na malarstwie sztalugowym oraz video. Profesor Janusz Jaroszewski o artystce: Strzępy, migawki, odpryski zdarzeń, zamazane kadry - nieostre i niedokładne, ślady: jakaś postać, kawałek bruku, wnętrze o zmierzchu, scena na tarasie, w parku - nie wiadomo, echo czyjejś obecności w nieodgadnionym miejscu i czasie. Taka jest prawda o meandrach naszej kapryśnej pamięci przesączonej i zniekształconej przez filtr emocji i zwodniczej wyobraźni. O takiej niezafałszowanej prawdzie o nas i przemijaniu, o rzeczywistości, czy raczej tym, co po niej pozostaje opowiada nam w swojej twórczości, w swoich najnowszych i w pełni już dojrzałych cyklach obrazów Edyta Duduś. Jej twórczość to zapis emocji wywołanych przez zdarzenia, sytuacje psychologiczne wybiórczo i subiektywnie zarejestrowane i zapisane w formie ascetycznych obrazów, w których to, co realne, staje się rodzajem snu, mirażu. Poetyka hipnotycznych wizji, niedopowiedzeń, zamgleń i zamyśleń jest immanentną cechą tej artystki, przejawiała się już we wcześniejszych, bardzo prywatnych i oszczędnych w wyrazie rysunkowych cyklach prac tworzonych do fragmentów prozy Olgi Tokarczuk i cyklu małych szkiców okien jako bram do innych wymiarów, jako symbolicznych portretów miejsc i nastrojów, bo Edyta ze swoją wyrazistą skłonnością do psychologizowania również coraz lepiej portretuje nastrój, klimat, aurę miejsc i sytuacji o których opowiada. Więcej prac: edytadudus.com.
12 grudnia 2014 - 12 stycznia 2015. Wernisaż: 12 grudnia 2014, godz. 17. Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama, ul. Długi Targ 24. Obejrzymy dokumenty, które na przestrzeni wieków trafiały do Polski z kancelarii osmańskich. Stanowią największy i najcenniejszy tego typu zbiór w Polsce i jeden z ważniejszych w Europie. Są wśród nich polsko-tureckie traktaty pokojowe, oficjalne pisma oraz listy sułtanów, wielkich wezyrów i gubernatorów kierowane do królów i dostojników Rzeczypospolitej. Na szczególną uwagę zasługują traktaty pokojowe, zawarte między obydwoma państwami, w wersji tureckiej barwne i bogato zdobione. W 2013 roku dokumenty te zostały wpisanie na Światową Listę Programu UNESCO Pamięć Świata. Wśród eksponatów są między innymi listy pisane przez Roksolanę, żonę sułtana Sulejmana, prawdopodobnie pochodzącą z ówczesnych kresów Rzeczypospolitej, do króla Zygmunta Augusta. Więcej: mng.gda.pl.
Pałka-Szyszka Danuta - Malarstwo
21 października - 30 stycznia 2015. Wernisaż: 13 grudnia 2014, godz. 17. Galeria Klubu Muzyki i Literatury. Wrocław, pl. T. Kościuszki 10. Artystka jest członkiem ZPAP. Ukończyła studia artystyczne w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała na Wydziale Malarstwa monumentalnego dla architektury w pracowni prof. Alfonsa Mazurkiewicza i prof. Marii Dawskiej (1968). Zajmuje się malarstwem sztalugowym (olejnym, akwarelowym) i portretowym, malarstwem monumentalnym, ceramiką i szkłem artystycznym, polichromią. Więcej: D. Pałka-Szyszka.
Sejtabłajew Achtem - Chajtarma | Хайтарма | Powrót
13 grudnia 2014, godz. 17.30. Stary Klasztor, Wrocław, Purkyniego 1. Film Chajtarma, ukraińskiej produkcji z 2013 roku, porusza temat wysiedlenia Tatarów krymskich (1944). Powstał na podstawie opowieści świadków wysiedlenia. Na rozkaz Stalina rozpoczyna się oczyszczanie półwyspu z Tatarów, których władza uznała za zdrajców i pachołków Hitlera. Film otrzymał nagrodę Nike w kategorii Najlepszy Film WNP i Krajów Bałtyckich (2014). Projekcja z polskimi napisami. Więcej: kalejdoskopkultur.pl.
Zukterowska Małgorzata - Mój pejzaż
12 grudnia 2014 - 1 lutego 2015. Wernisaż: 12 grudnia 2014, godz. 17. Muzeum Sztuki Mieszczańskiej, Stary Ratusz, Wrocław, Rynek. Małgorzata Zukterowska jest absolwentką wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa i Projektowania Graficznego. Poza malarstwem zajmuje się grafiką i rzeźbą. Na wystawie prezentowanych jest 20 obrazów artystki w cyklu Patio Młodych, Tutaj swoją twórczość prezentowali również: Natalia Okoń, Tomasz Pietrek, Manfred Bator - członkowie ZPAP. Zobacz: Stan Wys & Family.
Jarodzki Paweł - Kompletna historia wszechświata...
11 grudnia 2014, godz. 19. Cocofli, Wrocław, ul. Pawła Włodkowica 9. Komiks Pawła Jarodzkiego - Kompletna historia wszechświata ze szczególnym uwzględnieniem Polski - to monumentalna edycja jego rysunkowego dorobku. Artbook stanowi kompilację rozproszonych dotąd dzieł autora. Zbiór obejmuje wczesne prace wyrastające jeszcze z epoki PRL-u (m.in. Mars, Inwazjerzy), poprzez utwory czasów transformacji (komiks Coś pochodzący z katalogu wystawy Luxusu w krakowskim Zderzaku) aż do początku nowego stulecia (Miki z 2001, będący echem dramatycznych wydarzeń na świecie). Rysunki Pawła Jarodzkiego sytuują się między szkicem, satyrą i komiksem, potwierdzając tym samym skłonność artysty do ironicznej gry z kanonami masowej kultury.
Kossowska Lucilla - Imaginarium tożsamości
12 grudnia 2014 - 15 stycznia 2015. Wernisaż: 12 grudnia 2014, godz. 17.30. Galeria Pod Plafonem, Wrocław, Rynek 58. Lucilla Kossowska jest malarką, pedagogiem i anglistką Instytutu Edukacji przez Sztukę. Doktorantka na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, członkini Związku Polskich Artystów Plastyków. Studia podyplomowe na Wydziale Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2002) i kursy malarstwa w Instytucie Sztuki w San Francisco, USA (1999). Więcej: lucillakossowska.art.pl.
Mendini Alessandro - Maestro del Design
3 grudnia 2014 - 15 marca 2015. Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, Galeria Neon. Wrocław, ul. Traugutta 21. Muzeum Architektury, Wrocław, ul. Bernardyńska 5. Obejrzymy rzeźby, instalacje, projekty architektoniczne oraz projekty dla przemysłu, jak i unikaty autorstwa architekta urodzonego w 1931 roku w Mediolanie. Będzie to m.in. kolekcja dzieł pochodząca z Fondation Cartier pour l’art contemporain w Paryżu, do której należą instalacje Petite Cathedrale, Grande Poltrona di Proust, rzeźba Cavaliere i inne obiekty. Praca: Colonne, Superego, proj. Alessandro Mendini (źródło: materiały prasowe organizatora). Więcej: ma.wroc.pl oraz asp.wroc.pl.
Chińska sztuka ludowa - Estetyka rytuału
25 listopada 2014 - 30 sierpnia 2015. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Chińska sztuka ludowa jest bogatym źródłem wiedzy o kulturze Państwa Środka. Długo pozostawała poza sferą zainteresowań chińskich i zachodnioeuropejskich badaczy. Estetycznym wyróżnikiem jest jej niezwykła dekoracyjność, którą współtworzą jaskrawe barwy i bogactwo stylizowanych ornamentów.