wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Besson Luc - Lucy, 2014

Luc Besson - reżyseria i scenariusz, Scarlett Johansson w roli głównej

Więcej: filmweb.pl

Achenbach Oswald (1827-1905) - Via Cassia koło Rzymu

Achenbach Oswald (1827-1905) - Via Cassia koło Rzymu

7 sierpnia 2014 w prezentacji obrazu Oswalda Achenbacha Via Cassia koło Rzymu uczestniczyła prof. Małgorzata Omilanowska, minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor wrocławskiego Muzeum Narodowego oraz przedstawiciel dotychczasowego właściciela obrazu, który przekazał go muzeum. Obraz, zaginiony w 1946 roku, wrócił więc do Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Na początku XX w. obraz Via Cassia koło Rzymu znajdował się w zbiorach wrocławskiego kolekcjonera Conrada Fishera. Po jego śmierci (1907), zgodnie z jego ostatnią wolą, wraz ze zbiorem około 100 innych obrazów i kilku rzeźb został przekazany do Śląskiego Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu (Schlesisches Museum der bildenden Künste). Oswald Achenbach przeszedł do historii malarstwa jako wybitny kolorysta, wprowadzający skomplikowane efekty światła i interesujące rozwiązania perspektywiczne. Zajmował się także rysunkiem i grafiką. Dzieła artysty wyróżnia specyficzna nastrojowość. Ulubionym tematem jego obrazów były przedstawienia pejzażowe z Italii, zwłaszcza o charakterze rustykalnym. Uznawany jest za malarza romantycznego, który wywarł znaczący wpływ na rozwój niemieckiego malarstwa impresjonistycznego. Via Cassia koło Rzymu, 1878, olej na płótnie,39 x 55 cm. Więcej: mkidn.gov.pl.

Nikt Jolanta - Szept martwych natur

Nikt Jolanta - Szept martwych natur

9 sierpnia 2014, wernisaż: godz. 15. Muzeum Powozów Galowice. ul. Leśna 5. Martwa natura to pięknie zestawione przedmioty, przesycone atmosferą i nastrojem chwili lub miejsca, w którym powstały. Malarskie martwe natury Jolanty Nikt zachwycają barwą i kształtem, ale również... szepczą. Artystka jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Józefa Hałasa (1988).

Drzewiecki Karol - Jeźdźcy

Drzewiecki Karol - Jeźdźcy

12 sierpnia - 2 września 2014. Galeria Pod Plafonem. Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu. Wrocław, Rynek 58. Karol Drzewiecki jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na kierunku grafika - komunikacja wizualna. Zajmuje się malarstwem i projektowaniem. Inspiracją jego obrazów jest połączenie pasji do pop artu i street artu. Jego prace cechuje pewien minimalizm i dążenie do formy abstrakcyjnej, dominuje mocno ekspresyjny sposób interpretacji tematu.

8. Festiwal Filmu i Sztuki - Dwa Brzegi

8. Festiwal Filmu i Sztuki - Dwa Brzegi

2-10 sierpnia 2014, Kazimierz Dolny i Janowiec nad Wisłą. Dwa Brzegi to interdyscyplinarne wydarzenie, prezentujące filmy polskie i zagraniczne: premiery, ważne filmy roku minionego i obrazy, które miały kluczowe znaczenie dla rozwoju światowej kinematografii, jak również spektakle teatralne, wystawy, koncerty i wydarzenia innych dziedzin. Program filmowy zestawia propozycje kina autorskiego, artystycznego, niezależnego, zaangażowanego społecznie, oryginalne formy kina najnowszego i młode kino europejskie. Pierwszy z filmów to Zimowy sen w reżyserii tureckiego twórcy Nuri Bilge Ceylana, należącego dziś do czołówki autorów współczesnego kina. Film, który jest opowieścią o trudnym współistnieniu rożnych światów: tradycji i nowoczesności, dostatku i ubóstwa, erudycji i życiowej mądrości. Program.

Jestem kroplą w morzu. Sztuka ukraińskiej rewolucji

Jestem kroplą w morzu. Sztuka ukraińskiej rewolucji

31 lipca - 19 października 2014. Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków, ul. Lipowa 4. Tytuł wystawy nawiązuje do jednego z haseł ukraińskiej rewolucji. Prezentowane fotografie i obrazy są komentarzem do sytuacji społeczno-politycznej na Ukrainie, natomiast prace wideo oraz banery, dokumentujące akcje performatywne, ukazują kontekst, w którym powstawały poszczególne dzieła. Artyści: Maksim Belousov, Alexander Chekmenev, Maria Dragina, Ksenia Hnylytska, Boris Kashapov, Pavlo Kerestey, Vladislav Krasnoshek, Sasha Kurmaz, Sergei Lebedinsky, Markiyan Matsehk, Roman Minin, Maria Pavlenko, Oleksiy Radynski, Vlada Ralko, Vinny Reunov, Ivan Semesyuk, Nikita Shalennyi, Mykola Ridnyi, Oleg Tistol, Vasilii Tsagolov - praca powyżej: Baletnica, 2013, rzeźba, wys. 180 cm. Więcej: mocak.pl.

Puchalski Edward - Rok 1863 i inne filmy

Puchalski Edward - Rok 1863 i inne filmy

29 lipca - 3 sierpnia 2014, godz. 22. Pokazy otwarte. Wrocław - Rynek. Wyjątkowy pokaz zrekonstruowanego cyfrowo legendarnego filmu Edwarda Puchalskiego Rok 186329 lipca. Skomponowaną przez Michała Lorenca ścieżkę dźwiękową odtworzy na żywo zespół DesOrient. Rok 1863 był pierwszą w historii ekranizacją Wiernej rzeki Stefana Żeromskiego. W filmie przenosimy się w czasy powstania styczniowego, z którego główny bohater, Józef Odrowąż, z cudem uchodzi z życiem. Ciężko ranny znajduje schronienie w pobliskim dworze w Niezdołach, gdzie opiekę roztacza nad nim pewna piękna dziedziczka, Salomea Brynicka. Między młodymi szybko rozkwita uczucie, lecz matka księcia, pomimo wdzięczności dla dziewczyny, nie godzi się na mezalians, którego dopuścić chce się jej syn. Wywozi Józefa za granicę, pozostawiając samotną i zbolałą Salomeę własnemu losowi. Niemym świadkiem wszystkich dramatycznych wydarzeń jest tytułowa „wierna rzeka". W roli księcia Odrowąża wystąpił popularny wówczas Ryszard Sobiszewski, tancerz i pedagog. W filmie pojawili się także inni znani aktorzy teatralni, m.in. Stanisława Chrzanowska i Helena Marcello-Palińska, a także legendarny, wcielający się w rolę margrabiego Wielopolskiego, Aleksander Zelwerowicz oraz autentyczni powstańcy. 30 lipca pokaz odnowionej cyfrowo Austerii Jerzego Kawalerowicza, 31 lipca Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków Aleksieja Fedorczenki. 1 sierpnia seans Nie jestem nim Tayfuna Pirselimo. 2 sierpnia tajska komedia Nawapola Thamrongrattanarita Mary is Happy, Mary is Happy. Festiwal zakończy projekcja Pozycji dziecka Călina Petera Netzera, która zdobyła Złotego Niedźwiedzia podczas ubiegłorocznego Berlinale. Na zdjęciu: kadr z filmu Rok 1863. Więcej: Pokazy na Rynku.

Gerlach Eugeniusz - Linia i kolor

Gerlach Eugeniusz - Linia i kolor

4-27 sierpnia 2014. Wernisaż: 4 sierpnia 2014, godz. 18. Galeria Okręgu Gdańskiego ZPAP, Gdańsk, ul. Mariacka 46/47. Podstawowe środki malarskie: linia i barwa, zyskują w malarskich realizacjach krakowskiego artysty znaczną autonomię, nawet wówczas, kiedy określają kształty mające swoje desygnaty w realności. Malując postać ludzką, różnego rodzaju przedmioty czy pejzaż, Gerlach nadaje im status jedynie pretekstu do tworzenia linearno-chromatycznych konstrukcji, one są bowiem zasadniczym tematem jego malarstwa - niekiedy wyłącznym. Ze względu na koncentrację swojej uwagi na kwestiach czysto formalnych, malarz bardzo często realizuje prace całkowicie abstrakcyjne. (…) Bardzo liczną grupę w dorobku malarza stanowią prace, w których jeden element figuratywny jasno określający swój desygnat, zazwyczaj ludzka głowa, wieńczy swobodną strukturę abstrakcyjną, określoną w granicach wyznaczonych skojarzeniem z tym desygnatem. (…) Niektóre z tych prac, jak np. Kleopatra (1994), poprzez zastosowanie specyficznej struktury formalnej odsyłają do twórczości Gustava Klimta. (...) Malarstwo Gerlacha uzyskuje artystyczną tożsamość w perspektywie przeobrażeń europejskiej sztuki pierwszej połowy dwudziestego wieku, zwłaszcza w kontekście formalistycznych poszukiwań krakowskich środowisk awangardowych dwudziestolecia międzywojennego. Mimo tych afiliacji twórczość krakowskiego malarza pozostaje autonomiczna; wyróżnia się emocjonalnością ujęcia, co osadza ją we współczesnych tendencjach ekspresjonistycznych, a jednocześnie, ze względu na par excellence malarskie rozumienie dzieła sztuki przez Gerlacha, sytuuje w przestrzeni współczesnej sztuki nonkonformistycznej, dalekiej od modnego obecnie pseudoawangardyzmu i sztuki efemerycznej - Janusz Janowski, prezes OG ZPAP, Gdańsk 2014. Praca: E. Gerlach, Kleopatra, 1994; gerlach-art.com.

4. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej

4. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej

25-29 lipca 2014, Solołowsko | Contexts 2014 – The 4th International Sokolovsko Festival of Ephemeral Art. Festiwal skupia wybitnych artystów z kilkunastu krajów. Przedstawia sztukę efemeryczną w jej różnych formach: performance, instalacje, realizacje dźwiękowe i multimedialne. Praca: Maria Pininska-Beres, Punkt obserwacyjny zmian w sztuce, Warcino 1978, fotografia z archiwum rodziny. Praca powstała z myślą o artystach, krytykach, teoretykach i miłośnikach sztuki. Szczegóły: sokolowsko.org.

13. Wroclaw Industrial Festival

13. Wroclaw Industrial Festival

6-9 listopada 2014. Wrocław. Sala Gotycka, ul. Purkyniego 1. Wystąpi wielu znakomitych wykonawców z niezwykłą muzyką, jak chociażby Matt Howden (na zdjęciu) - Sieben. Podstawą Sieben jest wielość poziomów – poziomów instrumentu i głosu, które mają na celu hipnotycznie zaciągnąć słuchacza w świat emocji. Tekstowo tematy zmieniają się z albumu na album, ale połączone są zawsze tym samym poczuciem dysonansu - miękki, powierzchniowy głos artysty wyśpiewuje mroczne i zaskakujące historie. Inteligentne użycie metafor i archaicznego języka jest przeciwstawione bogatej muzycznej strukturze. Centralne miejsce zajmują w niej oczywiście skrzypce, a niecodzienny sposób gry Howdena nadaje muzyce Sieben rozpoznawalne piętno, które trudno porównać z czymś innym. Sieben często jest klasyfikowane jako muzyka neofolkowa, gotycka czy eksperymentalna; jednoczesnie może być opisana jako alternatywna, piękna, melancholijna, freakfolkowa. Bilety od 25 sierpnia. Więcej: industrialart.eu.

Wobec Miejsca i Czasu IV - Świadomość, Przemiany, Rzeczywistość

Wobec Miejsca i Czasu IV  - Świadomość, Przemiany, Rzeczywistość

Wernisaż: 8 sierpnia 2014, godz. 18. Muzeum Miejskie Arsenał. Wrocław, ul. Cieszyńskiego 9. Artyści Związku Polskich Artystów Fotografików: Czesław Chwiszczuk, Andrzej Dudek-Dürer, Tomasz Fronckiewicz, Ewa Gnus, Barbara Górniak, Waldemar Grzelak, Roman Hlawacz, Ryszard Karczmarski, Ryszard Kopczyński, Jarosław Majcher, Marek Maruszak, Janusz Musiał, Piotr Maciej Nowak, Jerzy Piątek, Wacław Ropiecki, Andrzej Rutyna, Krzysztof Saj, Zdzisław Słomski, Marek Wesołowski, Marzena Wesołowska, Rafał Warzecha, Iwona Wojtycza-Fronckiewicz, Waldemar Zieliński. Organizatorzy: Okręg Dolnośląski ZPAF, Muzeum Miejskie Arsenał. Praca: Piotr M. Nowak - Z cyklu: fotografia chromatyczna, Zamek Czocha.

Niepokój - Nowy surrealizm

Niepokój - Nowy surrealizm

18 lipca - 3 sierpnia 2014. Galeria Labirynt. Lublin, ul. ks. J. Popiełuszki 5. Artyści: Tytus Dzieduszycki-Sas, Dariusz Kociński, Tomasz Kowalski, Andrij Linik, Anna Orlikowska, Agnieszka Polska, Krzysztof Pruszkowski, Paulina Sadowska, Piotr Sakowski, Konrad Smoleński, Marcin Sudziński. Nowy surrealizm to nurt, którego zapowiedzi pojawiły się kilka lat temu. Jego dość szybka recepcja, może być reakcją na racjonalne lub upolitycznione dyskursy obecne w sztuce ostatnich dwóch dziesięcioleci, m.in. w obrębie nurtu sztuki krytycznej, ale może też wynikać z neoromantycznej tęsknoty za niesamowitością, za tym, co drzemie w szczelinach rzeczywistości, za tym, co niedookreślone, co pojawia się pod przymkniętymi powiekami, za tym, co oniryczne, zamazane. Wydaje się nawet, że surrealizm nie utonął w wielości nurtów, kierunków i stylistyk. Widoczny dość wyraźnie w sztuce współczesnych artystów, korzystających swobodnie i eklektycznie ze spuścizny awangardowej i neoawangardowej. Więcej: labirynt.com.

Dudziński Andrzej - Oko w oko z bestią

Dudziński Andrzej - Oko w oko z bestią

27 lipca - 24 sierpnia 2014. Gdańsk - Nowy Port, ul. Strajku Dokerów 5. Wystawa prezentuje Dudzińskiego jako artystę wszechstronnego, niepokornego, bawiącego się konwencjami, stylami i eksperymentującego z różnymi technikami. Będą to obrazy olejne i pastele oraz prace wykonane technikami własnymi, asamblaże, koperty. Wystawie towarzyszą pokazy filmowe i warsztaty animacji, powadzone przez artystę. Dudziński studiował architekturę na Politechnice Gdańskiej, architekturę wnętrz i grafikę w gdańskiej PWSSP, a zakończył studia na ASP w Warszawie w Pracowni Plakatu Henryka Tomaszewskiego. Będąc studentem, już zamieszczał swoje rysunki w miesięczniku "Polska" oraz w tygodnikach "Szpilki" i "Kultura". Więcej: laznia.pl.

Tkanina - Studenci prof. Barbary Łuczkowiak

Tkanina - Studenci prof. Barbary Łuczkowiak

30 lipca - 1 sierpnia 2014. Galeria Bardzo Biała. Warszawa, ul. Wspólna 61, IV p. Wystawa najnowszych prac studentów prof. Barbary Łuczkowiak z Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej, Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studenci rekrutują się z Wydziałów Malarstwa, Rzeźby, Grafiki i Konserwacji, roczniki II-V. Każda praca ma charakter eksperymentu, wyraża indywidualne podejście autora do tkaniny. Inspiracje od pop-artu, mody, przez naturę, bajki aż po sztukę minimalistyczną. Materiały zarówno tradycyjne jak sizal czy wełna, jak i nietypowe - wydruk komputerowy czy film. To sprawia, że pojęcie tkaniny wymyka się ustalonym konwencjom, miesza się z rzeźbą, instalacją, malarstwem i grafiką. Jednak tkanina w tym wypadku to nie tylko technika, jest to jednocześnie środek służący do wyrażenia siebie, przedstawienia swojego widzenia świata odbiorcy. Więcej: bardzobiala.eu.

70. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

70. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

Wernisaż: 1 sierpnia 2014, godz. 17. Dolnośląskie Centrum Fotografii Domek Romański. Wrocław, pl. bpa Nankiera 8. Autorami zdjęć z powstania są wybitni fotograficy: Stefan Bałuk, Sylwester Braun, Tadeusz Bukowski, Wiesław Chrzanowski, Jerzy Tomaszewski i Józef Jerzy Karpiński. Pochodzące z kolekcji prywatnej barytowe odbitki są punktem wyjścia do stworzenia wielkoformatowych prac, ukazujących tragizm powstańczych dni, skalę ludzkich dramatów, śmierci i zniszczeń stolicy. Kierownik galerii i organizator wystawy: Jan Bortkiewicz.

Wieloznaczność lnu w koncepcjach twórczych E&E

Wieloznaczność lnu w koncepcjach twórczych E&E

31 lipca do 4 września 2014. Instytut Polski w Bratysławie. Len jako surowiec, medium artystyczne, stosowany w twórczości wizualnej ma szeroki aspekt oddziaływania na zmysły odpowiedzialne za wyraz plastyczny dzieła. Prace Evy Damborskiej ręcznie szyte, lepione, omotane w kombinacji z papierem czerpanym, gazą i celofanem pokazują niekończące się możliwości kreacji autorskich. Ewa M. Poradowska-Werszler techniką stebnowania połączyła lniane końcówki przemysłowe w wielkoformatowe płaszczyzny przypominające swoją fizycznością tkaniny kobiercowe. Inna seria tkanin dźwięczy płaszczyzną osnowy, pobudzając zmysł słuchu, podobnie jak widok instrumentu strunowego, np. harfa. W obu przypadkach wystawa pokazuje mistrzostwo warsztatowe i kunszt poszukiwań autorskich, wskazujących na wieloznaczność lnianego surowca już na etapie koncepcji twórczych. Sztuka przekazywana odbiorcy pełni ważne funkcje estetyczne, poznawcze i komunikacyjne. Władysław Tatarkiewicz w książce Dzieje sześciu pojęć przypomina, że Sztuka jest odtwarzaniem rzeczy bądź konstruowaniem form, bądź wyrażaniem przeżyć - jeśli wytwór tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycać bądź wzruszać, bądź wstrząsać. Koncepcja wspólnej wystawy E&E zrodziła się jako refleksja nad zjawiskami artystycznymi w dziedzinie sztuki włókna - E.M. Poradowska-Werszler.

Krzysztoporski Jerzy - Dotyk światłospadu

Krzysztoporski Jerzy - Dotyk światłospadu

19 lipca - 9 sierpnia 2014. Galeria Grabskich. Kazimierz Dolny, ul. Lubelska 33. Wystawa towarzyszy festiwalowi Dwa Brzegi. Jerzy Krzysztoporski - iluzjonista szczegółu, perfekcjonista technik, dziennikarz codzienności. Genialny obserwator, który w zdystansowany sposób, poprzez postaci z papieru, zaczarowuje, odkłamuje, ukazuje rzeczywistość. Promień światłospadu dotyka naszej rzeczywistości. [...] To, co nam w obrazach wydaje się niezwykłe i ponad zwyczajnością, jest Jego prostym zachwytem nad pięknem naszych małych światów, włączonych w boski makrokosmos - Maria Krzysztoporska. Natomiast artysta mówi: Moje malowanie dotyka wielu rzeczywistości. Dwie spośród nich to: sfera mistyczna oraz opowieść o papierowym bohaterze z twarzą zakończoną dziobem. Obie te rzeczywistości czasem nachodzą na siebie, spotykają się tworząc spójną całość. Szczególnie zajmuje mnie materializowanie duchowości światła, które niejednokrotnie zagęszcza się aż do konsystencji wody. Stąd powstał temat moich prac, którym nadałem nazwę światłospadów. Ich pionowe ukierunkowanie egzemplifikuje porządek: Stwórca - światło - człowiek. Więcej prac: grabski-gallery.pl.

8. Festiwal Filmu i Sztuki - Dwa Brzegi

8. Festiwal Filmu i Sztuki - Dwa Brzegi

2-10 sierpnia 2014, w Kazimierzu Dolnym i Janowcu nad Wisłą. Dwa Brzegi to interdyscyplinarne wydarzenie kulturalne prezentujące cenne filmy polskie i zagraniczne: premiery, ważne filmy roku minionego i obrazy, które miały kluczowe znaczenie dla rozwoju światowej kinematografii, jak również spektakle teatralne, wystawy, koncerty i wydarzenia innych dziedzin. Program filmowy zestawia propozycje kina autorskiego, artystycznego, niezależnego, zaangażowanego społecznie, oryginalne formy kina najnowszego i młode kino europejskie. Festiwal obejmuje Kazimierz Dolny, Janowiec nad Wisłą i ich okolice, np. wioskę Męćmierz. Otwiera się na lokalną społeczność i kulturę. Istotnym elementem programu są prezentacje dorobku lokalnych artystów. Zdjęcie: Diplomatie | Diplomacy | Dyplomacja, reż. Volker Schlondorff, fot. Jérôme Prébois, © Gaumont, Film Oblige. Program: dwabrzegi.pl.

Leśnik Andrzej - Kod pamięci

Leśnik Andrzej - Kod pamięci

24 lipca - 14 sierpnia 2014. Wernisaż: 24 lipca 2014, godz. 18. Galeria MBWA, Leszno, ul. Leszczyńskich 5. Artysta studiował na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby w PWSSP w Poznaniu. Dyplom w zakresie malarstwa w pracowni prof. Włodzimierza Dudkowiaka. Od roku 1984 związany z macierzystą uczelnią, obecnie Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, profesor nadzw. UAP. Prowadzi pracownię Malarstwa na Wydziale Edukacji Artystycznej. Z regularnych pasów zygzaków na płótnie tym pozostało jedynie pięć fragmentów, sugerujących podskórną obecność wizualnego rytmu, znanego z poprzednich kompozycji Leśnika. Te właśnie detale stały się inspiracją do różnorodnego przetwarzania ich właściwości: od naklejenia na nie kartonu i stworzenia kolejnej materialnej warstwy, poprzez wyciskanie ich obrysu we wrażliwej powierzchni kartonu lub podkładanie ich od spodu, aż po realne wycięcie i brak, równoznaczne z zaproszeniem rzeczywistej przestrzeni do wnętrza wizualnego układu. Można więc zauważyć, że od hołdu dla Malewicza Leśnik przechodzi do hommage dla Jana Berdyszaka, którego dialogi z brakiem w obrazie stanowiły w tym wypadku intensywną inspirację - Marta Smolińska, 2014. Więcej: mbwa.pl.

Kozioł & Kozioł - Malarstwo i witraże

Kozioł & Kozioł - Malarstwo i witraże

23 maja - 1 października 2014. Dormitorium - Muzeum Zamkowe w Kwidzynie. Władysław Kozioł (1929): witrażysta i malarz toruński. Wojciech Kozioł (1958) artysta malarz i witrażysta, konserwator dzieł sztuki. Studiował Konserwację Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej na Wydziale Sztuk Pięknych UMK (dyplom 1986). Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Toruńskiego. Wspólnie z ojcem Władysławem prowadzą Artystyczną Pracownię Autorską zajmującą się produkcją i konserwacją witraży. Praca: Władysław Kozioł, Konie błękitne, 1992. Więcej: zamek.kwidzyn.pl.