wyszukiwanie zaawansowane

Kulesza Maria – Szkło unikatowe

Aleksandrowicz Monika – Zbiory rozmyte

Rozpondek K.: Pamięci M. Kasperskiego

Pławska-Jackiewicz Krystyna

Wykształcenie: Akademia Sztuk Pięknych (PWSSP), Wrocław (1957). Pracownia Profesora Borysa Michałowskiego. Uprawiana dyscyplina sztuki: rzeźba monumentalna - ceramiczna i żeliwna. Odznaka: Zasłużony Działacz Kultury.


Wolność - rzeźba w brązie (5,20 x 3,20 x 2,90 m), realizacja w wyniku konkursu międzynarodowego, Beczej, Jugosławia, 1979


Wolność - widok z tyłu, Beczej, Jugosławia, 1979


Maria Curie-Skłodowska, rzeźba w brązie (168 x 35 x 40 cm)
przed Kliniką Onkologii, Gliwice, 1995


Muza 1 z cyklu Cztery Muzy - narzut gipsowy, współautorka, Opera Dolnośląska, Wrocław, 1998


Muza 2 z cyklu Cztery Muzy - narzut gipsowy, współautorka, Opera Dolnośląska, Wrocław, 1998


Muza 3 z cyklu Cztery Muzy - narzut gipsowy, współautorka, Opera Dolnośląska, Wrocław, 1998


Muza 4 z cyklu Cztery Muzy - narzut gipsowy, współautorka, Opera Dolnośląska, Wrocław, 1998


Inspiracja gotycka


Koncert - II nagroda - Ogólnopolski Konkurs Najlepsza Rzeźba Dolnośląska, Wrocław 1963nagroda za najlepszą rzeźbę dolnośląską


Koncert - II nagroda..., widok z boku


Pąk - sztuczny kamień (1,65 x 1,45 m), Park w Chorzowie,1984


Łódź Wikingów - żeliwo i stal (1,6 x 4,25 m), Koźle, 1970


Tympanon - płaskorzeźba ceramiczna (pow. ok. 2 mkw.), fragment
Kościół Parafialny przy ul. Kochanowskiego, Wrocław, 2000


Górale - ceramika ( 4,50 x 2,70 x 1,60), Wisła, Partecznik, 1979


Oma - ceramika (1,65 x 1,56 x 1,47 m), Jastrzębie Zdrój
ekspozycja - Polanica Zdrój, sanatorium Malwa, 1986


Siostry Peaters, szkliwo redukcyjne


Thethrix - żeliwo (1,70 x 1,10 x 0,9 m), zakupiona przez Rektora z wystawy: Człowiek, zwierzę, przyroda, Uniwersytet Przyrodniczy Wrocław, 1966

 

Wystawy

Indywidualne międzynarodowe (4)

  • 1973 - Mali Likovni Salon, Novi Sad, Jugosławia
  • 1983 - Cultural Cetre Stockholm, Szwecja
  • 1988 - Opera w Essen, Niemcy
  • 1999 - Salon Claude Paglarda, Szwajcaria

Indywidualne krajowe (4)

  • 1967 - Biuro Wystaw Artystycznych, Wrocław
  • 1968 - Klub Dziennikarza, Wrocław
  • 1994 - Ratusz, Gliwice
  • 2007 - Muzeum Architektury, Wrocław (w ramach wystawy rodzinnej)

Ogólnopolskie (24)

  • Wrocław: 1958, 1959, 1965, 1967
  • Warszawa: 1961, 1964, 1966, 1967
  • Bolesławiec: 1964
  • Opole: 1965
  • Polanica Zdrój: 1965
  • Kraków, Toruń: 1966

Udział w wystawach międzynarodowych (9)

  • 1968 - Rzeźba w metalu, Warszawa
  • 1967 - Ceramika, Istambuł, Turcja
  • 1970 - Drezno, Niemcy
  • 1971 - Moskwa Rosja
  • 1973 - Novi Sad, Jugosławia
  • 1979 - Moskwa, Rosja
  • 1979 - Lipsk, Niemcy
  • 1979 - Paryż, Francja

Nagrody w konkursach międzynarodowych i krajowych

  • I nagroda - Konkurs Rzeźbiarski - realizacyjny, Jaworzno, 1981
  • I nagroda - Konkurs Rzeźbiarski - realizacyjny, Jastrzębie Zdrój, 1980
  • I nagroda - Ogólnopolski Konkurs Rzeźbiarski, Rzeszów, 1980
  • I nagroda - Międzynarodowy Konkurs na projekt Placu Centralnego, Beczej, Jugosławia, współautorka, 1975
  • I nagroda - Międzynarodowy Konkurs na projekt pomnika Wolność, Beczej, Jugosławia, 1975
  • I wyróżnienie za projekt pomnika Zdobycie Walu Pomorskiego, Koszalin, współautorka, 1968
  • I wyróżnienie za projekt pomnika Powrót Ziem Zachodnich i Północnych, współautorka, 1967
  • II nagroda - Ogólnopolski Konkurs Rzeźbiarski Człowiek i Praca, Warszawa 1967
  • II nagroda - Ogólnopolski Konkurs Najlepsza Rzeźba Dolnośląska, Wrocław 1963
  • I nagroda - Międzynarodowy Konkurs na projekt serbskiego Narodowego Teatru w Nowym Sadzie, współautorka, 1961

Dwa wygrane przetargi na modernizację Gmachu Opery wraz z rekonstrukcją Czterech Muz, współautorka, Wrocław 1997.

Wybrane realizacje

  • Igor Przegrodzki - portret ceramiczny, kuluary Teatru Polskiego, Wrocław, 2012
  • Tympanon - płaskorzeźba ceramiczna (pow. ok. 2 mkw.), Kościół Parafialny przy ul. Kochanowskiego, Wrocław, 2000
  • Madonna - ceramika (wys. 1,27 m), przy Kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, Wrocław, ul. Agrestowa, 1999
  • Cztery Muzy - narzut gipsowy, współautorka, Opera Dolnośląska, Wrocław, 1998
  • Madonna - ceramika polichromowana (wys. 1,67 m), Kościół w Arild, Szwecja, 1998
  • Oma - ceramika (1,65 x 1,56 x 1,47 m), Jastrzębie Zdrój, ekspozycja - Polanica Zdrój, sanatorium Malwa, 1986
  • Pąk - sztuczny kamień (1,65 x 1,45 m), Park w Chorzowie, 1984
  • Górale - ceramika (2,5 x 4,5 m), Partecznik, Wisła 1980
  • Bachanalie, płaskorzeźba, ceramika szkliwiona (pow. 160 mkw.), Dąbki nad Bałtykiem, 1971
  • Wolność - pomnik, brąz (5,2 x 2,9 x 3,2 m), Beczej, Jugosławia, 1979
  • Łódź Wikingów - żeliwo i stal (1,6 x 4,25 m), Koźle, 1970
  • Rybacy - płaskorzeźba, ceramika (pow. 24 mkw.), Szkoła Żeglugi Śródlądowej, Koźle, 1970
  • Prządka - żeliwo, rzeźba nagrodzona w Ogólnopolskim Konkursie Człowiek i Praca, eksponowana w Ministerstwie Kultury, Warszawa, 1967
  • Thethrix - żeliwo (1,70 x 1,10 x 0,9 m), zakupiona przez Rektora z wystawy: Człowiek, zwierzę, przyroda, Uniwersytet Przyrodniczy Wrocław, 1966
  • Impresja gotycka - ceramika (1,65 x 0,98 m), Filharmonia im. Lutosławskiego, Wrocław, 1968
  • Wierciński - portret w brązie (wys. 0,85 m), kuluary Teatru Polskiego, Wrocław, 1965
  • Polonez - żeliwo, rzeźba nagrodzona w Konkursie Najlepsza Rzeźba Dolnośląska, eksponowana pierwotnie w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, obecnie w zbiorach własnych, 1964
  • Walec drogowy i seria ładowarek Fadromy - formy przemysłowe - praca rzeźbiarsko-projektowa, Dyrekcja Fadromy udostępniła odlewnię Autorce jako rekompensatę ze społeczną pracę przy projektowaniu form przemysłowych, w latach 1960-1964

Wypowiedzi krytyków

Krytyk sztuki Janina Stasiak napisała w 1967 roku: Krystyna Pławska-Jackiewicz wypowiada się w zasadzie w dwóch technikach - ceramice i żeliwie. Wszystkie pokazane prace charakteryzują sie dużym wyczuciem form przestrzennych. Poza niebanalnym doskonale zrównoważonym układem form, często przeciwstawnych, artystka posiada znakomite wyczucie barwy. Prace żeliwne, najobficiej reprezentowane na wystawie, posiadają największy ładunek ekspresji i stanowią równocześnie najmiarodajniejszą legitymację umiejętności technicznych artystki.

W 1968 roku krytyk sztuki Kazimerz Rainczak napisał: W prostych prawie konstrukcyjnych jak od linijki wyciągniętych formach zawiera się tendencja do monumentalizacji… Pozwolę sobie wyrazić nadzieję, że oglądane na jej wystawie rzeźby będziemy mogli podziwiać na placach Wrocławia.

Kolejny znaczący etap w życiorysie twórczym Krystyny, to - poza uczestnictwem w szeregu wystaw krajowych i zgranicznych - jugosłowiańska przygoda rzeźbiarska. Poczatkowo uzyskane efekty, zawarte w wystawie indywidualnej w Nowym Sadzie, na podstawie serii rzeźb ceramicznych, wykonanych w Zakładach Ceramicznych w Strazilowie, były uwieńczone wygranym konkursem w 1975 roku.

O pomniku z brązu Wolność pisał m.in. Bohdan Lachert: Rzeźbę Krystyny widziałbym chętnie na tle pejzażu w stylu Salvadora Dali - rzeźba ta współdźwięczy z dziełami surrealizmu.

Inny krytyk serbski pisał: Rzeźba Wolność koncepcją przypomina antyczną Nike z Samotraki. Beczejska Wolność istnieje w nadzwyczajnie obmyślanym otoczeniu.