27 czerwca 2020, godz. 18-18.50. Teatr Sztuk – postTRANSmission. Koncert dla jednego drzewa, czyli dla przyrody, dla natury, dla nas. Jesteśmy sprzężeni. Ulegamy nieustannym przemianom. Zielona roślina będzie naszym czułym odbiorcą. Muzyka live: Andrzej Dudek-Dürer: performer, kompozytor i muzyk, artysta sztuki mediów, tworzy instalacje, rzeźby, zajmuje się environment, budową instrumentów, działalnością metafizyczno-telepatyczną, antypoezją […] w ciągłym procesie kreacji i dokumentacji własnego wizerunku oraz rozwoju własnej świadomości, członek ZPAP; Marcin Krzyżanowski: wiolonczelista, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej. Studiował grę na wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Krakowie, kompozycję prywatnie u Bogusława Schaeffera.
Gebhard Zofia – Być. Istnieć I Rytmy
A. Szpakowska-Kujawska, Opowieść piętnasta, 2013
Frunąca lekkość ciała w dalekościach wzgórz i zachodzącej łunie słońca...
Tak zatytułowała komentarz do swojej wystawy w mia Art Gallery w kwietniu 2019 roku Anna Szpakowska-Kujawska. Wystawy, którą w większości zapełniły obrazy frunących, roztańczonych, wirujących, rozwibrowanych, rozświetlonych ludzkich sylwetek. Niezwykły przejaw radości, witalności, adoracji życia, młodości ducha. Autorka tych obrazów miała wówczas prawie osiemdziesiąt osiem lat. Jej zdjęcie w katalogu pokazuje twarz piękną, pełną blasku. W uśmiechniętych oczach aprobata, życzliwość, ciekawość. Uśmiech przyczajony wokół ust. Taką ją znam − spragnioną wrażeń, spotkań, rozmów, lektur, przestrzeni. Prawie rok później, kiedy tamta wystawa została ogłoszona przez ZPAP − Najlepszą Wystawą Roku. − Anna, zamknięta w domu z powodu pandemii koronawirusa Covid-19, siada codziennie przy tym samym oknie, o tej samej, przedwieczornej porze, kiedy zachodzące słońce emanuje niezwykłe światło i rysuje widziany skrawek świata − niebo i gałęzie. [...] Pełny tekst.
Liszkowski Witold − Vincent van Gogh
Vincent van Gogh, The potato eaters / Jedzący kartofle Witold Liszkowski zaprasza na cykl filmów o sztuce, w których przybliża sylwetki i dorobek twórczy wybranych artystów oraz ich wpływ na sztukę. Odcinek 1 − Vincent van Gogh.
Siemiradzki Henryk (1843-1902) – Noc Świętojańska
Henryk Siemiradzki, Noc Kupały, czyli Noc Świętojańska W 2020 pierwszy dzień lata astronomicznego wypada dzień wcześniej niż lato kalendarzowe, czyli 21 czerwca. Dzień trwa 16 godz. 46 min. i jest dłuższy od najkrótszego o 9 godz. i 4 min. Natomiast najkrótsza noc w roku to Noc Świętojańska. Zwyczaj jej świętowania cieszy się dużym zainteresowaniem, a znany jest od czasów przedchrześcijańskich.
Lewicka-Szczegóła Alicja − Martwa natura
19 czerwca – 12 lipca 2020. Biuro Wystaw Artystycznych w Zielonej Górze. Wystawa jest kontynuacją realizacji z ostatnich lat (np.: Sukulenty, Epifity, Pnącza). Próbuję w nich analizować znaczenia relacji międzyludzkich, kojarząc je i utożsamiając ze światem form roślinnych. Opowiadam o nich, przyjmując jako sposób i język narracji naturalne mechanizmy występujące w przyrodzie, a także procesy i sytuacje kontroli nad nią. Tytuł wystawy można też traktować jako współwystępowanie cech życia, działania, spontaniczności i zmiany oraz stanów im przeciwstawnych, bliskich stagnacji, wyłączenia czy zależności − A. Lewicka-Szczegóła. Artystka ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie UAP) 1987-1992. Doktorat w zakresie rzeźby uzyskała w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (promotor prof. Jan Berdyszak), stopień doktora habilitowanego – na Wydziale Multimediów i Komunikacji Wizualnej w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Od 1992 roku związana jest z Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. Prowadzi Pracownię Rysunku i Intermediów w Instytucie Sztuk Wizualnych. W latach 2011-2014 była dyrektorem ISW. Od 2016 jest prodziekanem Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego. Twórczość w zakresie instalacji, multimediów, obiektu. Mieszka w Zielonej Górze. Szczegóły: infoserwis.uz.zgora.pl.
Olmekowie – kultura Zatoki Meksykańskiej
Olmekowie – pierwsza wysoko rozwinięta kultura, która egzystowała na terenie obecnego Meksyku. Była to jedna z największych i najbardziej tajemniczych cywilizacji mezoamerykańskich o głębokiej wrażliwości artystycznej, która pozostała nieznana aż do drugiej połowy XIX wieku, ale odegrała wiodącą rolę w historii Meksyku i całego regionu. Rozwój kanonów i myśli mezoamerykańskich (zasady ekonomiczne, społeczne, polityczne, intelektualne i artystyczne) są tego dowodem. Archeologowie datują ją na XIV-III w. p.n.e. Olmekowie wytworzyli podstawy, na których opierały się następne cywilizacje, czyli: teokratyczny ustrój, obrzędy religijne, pismo hieroglificzne, kalendarz słoneczny, duże miasta, monumentalna architektura i rzeźba.
Dodatek mieszkaniowy
Vincent van Gogh, Gwiaździsta noc nad Rodanem Szczegółowe informacje i warunki uzyskania dodatku mieszkaniowego uzyskają Państwo na stronie gov.pl.
Józefowski Eugeniusz − Pogodny zakład nagród i kar, czyli zapisy wizualne codzienności
8 czerwca – 30 września 2020, Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, pl. Wolności 1, Wrocław. Eugeniusz Józefowski – nauczyciel akademicki, pracownik Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, profesor sztuk plastycznych od 2004 roku. Twórca wizualny, zajmujący się malarstwem, rysunkiem, grafiką, fotografią i książką artystyczną. Autor ponad siedemdziesięciu wystaw indywidualnych w latach 1979-2019 oraz uczestnik ponad dwustu wystaw zbiorowych ogólnopolskich i międzynarodowych. Autor książek i publikacji z obszaru arteterapii i edukacji artystycznej. Członek ZPAP. Więcej: jozefowski.art.
Informator 2020 nr 49
W czerwcu 2020 został wydany Informator nr 49. Członkowie ZPAP proszeni są o odbiór bezpłatnego egzemplarza w siedzibie biura: Wrocław, ul. Jatki 1-2 lub o kontakt z sekretariatem: sekretariat@zpap.wroclaw.pl, tel. +48 71 341 22 88.
Sala Neoplastyczna − Kompozycja otwarta
Muzeum Sztuki w Łodzi, Więckowskiego 36. W dialog z Salą, czy szerzej − w dialog ze sztuką Strzemińskiego i Kobro, wchodzą prace Daniela Burena, Liama Gillicka, Moniki Sosnowskiej i Céline Condorelli. Rzeźby i instalacje pozostałych artystów eksponowane w ramach projektu, choć nie zostały zainspirowane Salą, rozwijają obecne w niej wątki związane z cielesnością i modernistycznymi ideologiami dotyczącymi kształtowania przestrzeni życiowej. Owe aspekty obecności ciała ludzkiego w zideologizowanej przestrzeni ujawniają się i zostają rozwinięte w pracach Magdaleny Abakanowicz, Henryka Morela, Kitty Kraus, Oskara Dawickiego, Romana Stańczaka oraz Kojiego Kamojiego. Wszystkie tworzą katalog relacji zachodzących między topografią i ciałem oraz związanych z nimi doświadczeń obecności, braku, wypełnienia i przemieszczenia. Więcej: Sala Neoplastyczna.
Klimczak-Dobrzanieccy Anna i Andrzej – Małe i duże
Wspólna wystawa Anny Klimczak-Dobrzanieckiej – szkło artystyczne i Andrzeja Klimczak-Dobrzanieckiego– malarstwo. Tym razem to barwne kompozycje ze szkła stanowią dominantę ekspozycji, niewielkie zaś płótna są jej dopełnieniem, a jednocześnie okalają przestrzeń galerii, wyznaczając jej kształt i granice. Całość tworzy pełen dialogów i wzajemnych relacji pokaz twórczości Dobrzanieckich z ostatnich kilku lat. Jednak nie czas jest tu istotny. Kluczowym jest możliwość odkrywania źródeł inspiracji każdego z artystów oraz doszukiwanie się analogii w budowaniu kameralnych sytuacji, wynikających z wyjątkowej wrażliwości twórców. kuratorka: Alicja Klimczak-Dobrzaniecka, współpraca: Grzegorz Wojciechowski. Więcej prac: Małe i duże.
Wieczorek Robert − 25-lecie pracy twórczej
Robert Wieczorek, Mandala Artysta ukończył edukację plastyczną i pedagogikę ogólną, zajmuje się tkaniną artystyczną. Techniki tkackie opanował pod kierunkiem prof. Ewy Poradowskiej-Werszler, uczestnicząc w dwuletnim seminarium prowadzonym w Galerii Tkackiej na Jatkach we Wrocławiu (1993-1995). W 2016 roku został przyjęty do Związku Polskich Artystów Plastyków na podstawie twórczości własnej. Strona artysty: robertwieczorekart.pl
Lata Klaudia – Malarstwo
8 czerwca – 13 lipca 2020, Miejska Galeria Sztuki MM w Chorzowie. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. I. Walczaka (2017), dyplom dodatkowy z rysunku w pracowni prof. J. Karbowniczka. Obecnie odbywa studia doktoranckie na macierzystej uczelni. Podstawą jej twórczości jest studium niewiedzy. Stale podnoszone wątpliwości, pytania bez bezpośrednich odpowiedzi czy uwięzienie w schematycznej rzeczywistości, jednym słowem – bezsilność – są jednocześnie motywem i motorem jej twórczości. Lata porusza temat człowieka w odniesieniu do jego sfery biologicznej i duchowej oraz otaczającej go przestrzeni, penetrując najbardziej skrajne jej aspekty.
Wczasy w Ustce – Dom Pracy Twórczej
Ośrodek składa się z dwóch zabytkowych budynków z XIX wieku: willi letniskowej i wozowni, po wojnie przystosowanej do potrzeb noclegowych. Artyści, opłacający składki członkowskie, mogą korzystać z obiektu związkowego. Kontakt, terminy, ceny: nadbaltykiem.pl oraz zpap.pl.
Praca sekretariatu I składki członkowskie
Vincent van Gogh, Taras kawiarni la luinluette na Montmartrze Zarząd Okręgu Wrocławskiego ZPAP informuje, że można opłacać składki członkowskie w sekretariacie, który wznowił pracę 1 czerwca 2020 i zaprasza w godz. 10-15.
Krzemieniewski Adam (1930-2020) − Akwarele
22 maja 2020 minął miesiąc, gdy odszedł od nas artysta malarz, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Nie dane nam było uczestniczyć w ceremonii pożegnania Artysty, więc kilka akwarel przypomni nam o człowieku, który tak niedawno był wśród nas. Wspomnienie.
Gołkowska Wanda − Fi
Z cyklu Fi, 2003 22 maja – 31 lipca 2020. Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 3 Maja 11. Jolanta Studzińska, kuratorka wystawy "Fi" pisze o sztuce prof. Wandy Gołkowskiej: „Fi” to tytuł wystawy prezentującej w Galerii Bielskiej BWA twórczość plastyczną wrocławskiej artystki Wandy Gołkowskiej (1925-2013), inspirowaną tzw. „złotą proporcją”, której podstawę stanowi wartość fi ϕ (gr. phi). Eksponowane na wystawie prace rysunkowe i malarskie zbudowane zostały w oparciu o „złotą liczbę” (wynoszącą 1,61803…), która wynika z harmonicznego podziału i stosunku długości odcinków, znanego i stosowanego w starożytności, a w matematyce opisanego tzw. ciągiem liczb Fibonacciego na przełomie XII i XIII w. „Złoty podział” (łac. sectio aurea) określony na podstawie „boskiej proporcji”, jest uważany również za symboliczny kod budowania natury. Jego wartości możemy odczytać np. w budowie roślin, spiralnej formie muszli czy też w proporcjach budowy ludzkiego ciała i zwierząt. Gwarantuje wyważoną harmonię, odbieraną przez człowieka w kategoriach równowagi, piękna czy wręcz doskonałości; jest stosowany w muzyce, architekturze, poezji i wielu innych sferach ludzkiej działalności. [...] artystka badała różne możliwości podziałów płaszczyzn, ich zestawiania i przenikania, o czym świadczą cykle prac zatytułowane „Fi”, „Figury niepoważne”, „Wieże Fi”, „Strzałki” czy „Latawce”. Więcej: galeriabielska.
Artysta studiował w PWSSP/Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu pod kierunkiem profesorów Marii i Stanisława Dawskich oraz Zbigniewa Karpińskiego. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1964 roku. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i grafiką użytkową. Pierwszy etap twórczości to sztuka abstrakcyjna. Przez okres dwudziestu lat tworzył w stylu postmodernistycznym. Potem jego sztuka uległa transformacji i powrócił do realizmu, by po latach znowu kontynuować abstrakcjonizm.
Znaki Apokalipsy
24 kwietnia – 27 września 2020. Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu. 177 dzieł 93 twórców z Polski, Danii, Słowacji, Ukrainy, Litwy, Francji i Brazylii: Piotr Badziąg, Stanisław Baj, Michał Bajsarowicz, Andrzej Banachowicz, Anna Barbarowicz, Grzegorz Bednarski, Piotr Będkowski, Stanisław Białogłowicz, Maciej Bieniasz, Wiesława Błażejczyk /s. Natanaela, Beata Bober-Kocoł, Anna Bochenek, Andrzej Boj Wojtowicz, Andrzej Borcz, Tadeusz Boruta, Reynaldo Candia, Magdalena Chomiak, Małgorzata Dawidiuk, Zofia Dąbrowska, Marcin Fausek, Vando Figueirêdo, Fernando Franҫa, Krystyna Garstka-Saran, Jerzy Gąsiorek, Łukasz Gil, Marek Haładuda, Tine Hind, Kamil Jurašek, Andrzej Kałucki, Martin Kellenberger, Krzysztof Kiwerski, Piotr Klugowski, Mirosław Kocoł, Stanisław Kośmiński, Benedykt Kroplewski, Peter Krupa, Marian Waldemar Kuczma, Jolanta Kuszaj, Janusz Lewandowski, Paweł Lewandowski-Palle, Zdzisława Ludwiniak, Artur Majka, Marlena Makiel-Hędrzak, Władysław Maławski, Wiesława Markiewicz, Mariusz Mikołajek, Dariusz Mlącki, Piotr Młodożeniec, Jolanta Nitka-Nikt, Zdzisław Nitka, Józef Panfil, Leszek Pawlikowski, Felix Pedersen, Krzysztof Pituła, Peter Pollág, Bogdan Przybyliński, Steen Rasmussen, Birthe Reinau, Adriana Rocha, Mirosława Rochecka, Kazimierz Rochecki, Krystyna Rudzka-Przychoda, Michał Rygielski, Tomasz Sadlej, Wojciech Sadley, Aleksandra Simińska, Peter Smik, Krzysztof Sokolovsky, Monika Stefanowska, Rafał Strent, Krystyna Szalewska-Gałdyńska, Marek Szary, Henryk Szkutnik, Bożena Szmelter-Fausek, Iga Święcicka, Urszula Ślusarczyk, Jerzy Tomaszek, Andrzej Tomczak, Michał Trӓger, Aleksandras Vozbinas, Andriy Vynnychok, Oksana Vynnychok, Krzysztof Wachowiak, Jan Jubaal Wasiński, Elżbieta Wasyłyk, Zdzisław Wiatr, Marzena Wilk, Tomasz Wlaźlak, Andrzej Wojciechowski, Anna Wysocka, Adam Zapora, Piotr Zaporowicz, Grażyna Zielińska. Dzieła, które powstały, odnoszą się niemal do każdego wersetu "Księgi Objawień św. Jana". Plastyczne wizje do "Apokalipsy" przefiltrowane zostały przez wrażliwość artystyczną każdego z autorów, twórcze doświadczenia i preferencje uprawianej dyscypliny, a także poprzez różnice kulturowe i wpływy tradycji religijnych krajów, z których pochodzą. Film: Znaki Apokalipsy / Sings of the Apocalypse.