wyszukiwanie zaawansowane

Cybińska Krystyna − Ceramika

8 marca – 13 kwietnia 2007
BWA Galeria Szkła i Ceramiki, Wrocław, pl. Kościuszki 9/10

Galeria Szkła i Ceramiki swoją działalność po dwuletniej przerwie inauguruje retrospektywną wystawą prac uznanej wrocławskiej artystki prof. Krystyny Cybińskiej. Prezentowanych jest kilkanaście ceramicznych prac – amfor, mis, stołów.

Dzieła nawiązują kształtem do form naczyniowych, w których walory rzeźbiarskie łączą się z malarskimi. Cybińska zdradza w nich swoją rzemieślniczą wirtuozerię i wyjątkową wprost świadomość ceramicznej materii i jej wymagań. Jej sztuka tkwi głęboko w tradycji ceramiki i fascynacji artystki naturą. Tym statycznym, niemal monumentalnym obiektom artystka nadaje wysublimowane proporcje. Pokrywa je barwną, lejącą fakturą szkliwa, które tworzą na powierzchni spływające struktury.

Ceramika Krystyny Cybińskiej to przede wszystkim niezwykła prostota formy, idealne wyczucie proporcji i symetrii, z którymi w parze idzie minimalizacja środków wyrazu, sprowadzająca się do gry fakturą materiału i subtelnym kolorem. Od czystej bieli, naznaczonej jedynie siatką delikatnych spękań, poprzez całą gamę barw ziemi, do intensywnego turkusu. Jednak kolor wydaje się odgrywać tu rolę drugoplanową. Uwagę zwraca w głównej mierze kształt obiektów, niemalże archeologicznych amfor, mis i stołów. Wertykalne amfory, zdające się zanikać u swego końca, pomimo swoich wielkich rozmiarów, są niezwykle kruche. Obłe, idealnie gładkie misy, wydają się być wynikiem badań nad ergonomią.

Wystawa prof. Krystyny Cybińskiej, niezwykle istotnej dla Wrocławia artystki, pedagoga Akademii Sztuk Pięknych, pod której skrzydłami kształtowały się kolejne pokolenia wrocławskich ceramików, stanowi inaugurację działalności Galerii Szkła i Ceramiki, a w zasadzie jej ponowne otwarcie w nowej siedzibie.

Natomiast masywne stoły, przywodzące na myśl pradziejowe ołtarze i megality, pełne są pierwotnej potęgi i majestatu. Ta subtelna prostota środków wyrazu w sztuce Krystyny Cybińskiej powoduje skierowanie uwagi na detale jej realizacji – łagodnie płynącą harmonię kształtów, delikatność przejść kolorystycznych, doskonałość proporcji i nie nachalną fakturę.

Oglądając te prace ma się nieodpartą chęć ich haptycznego odbioru, potrzebę fizycznego dotyku. To niezwykle piękne przedmioty, których potęga zawiera się w odwołaniu się do starożytnych wartości proporcji i harmonii. Warsztatowa nieskazitelność, tak widoczna w pracach Krystyny Cybińskiej, jest wynikiem połączenia wieloletniego doświadczenia i poszukiwań artystycznych autorki, z wyczuciem materiału i subtelną, metafizyczną poetyką, której duszę autorka uwięziła w glinie.

O artystce

Tekst i zdjęcia pochodzą ze strony organizatora wystawy
BWA Galeria Szkła i Ceramiki