Bator Manfred - Ładne prace ręczne
Wernisaż: 17 stycznia 2013, godz. 17., wystawa trwa do 17 lutego 2013. Muzeum Miejskie Wrocławia. W kolejnej odsłonie cyklu Patio młodych w Muzeum Miejskim Wrocławia, zaprezentowana zostanie twórczość Manfreda Batora. Jest to już piąta wystawa w cyklu, wcześniej odbyły się prezentacje twórczości: Natalii Okoń-Rudnickiej, Tomasza Pietrka, Haliny Treli oraz zbiorowa wystawa fotografii Made in photo.
Więcej: biografia i prace artysty
"Na wystawie zaprezentowanych zostanie 28 prac w czterech cyklach: Stany umysłu kota P - malarstwo, pozostałe - grafika: 100 twarzy Charona, Sennik oraz najnowszy - Emocje. Cztery odrębne cykle prac, niewątpliwie można odnaleźć wiele łączących je ze sobą cech. Zarówno malarstwo, jak i projekty graficzne mają swoje odniesienia do rysunku, gdyż przedstawienia są niemalże szkicowe, nie zawsze do końca dopowiedziane, sprawiające wrażenie możliwości dokonania zmian w dowolnym momencie istnienia dzieła.
Inspiracją do powstania cyklu 100 twarzy Charona stała się mykeńska maska pośmiertna, utożsamiana ze słynną maską Agamemnona. Jednak w pracach Batora, w odróżnieniu od tradycyjnych masek, które miały utrwalić wizerunek zmarłego, ukazane twarze nie oddają indywidualnych cech osób, ale wyłącznie szczątkowy wyraz twarzy, który wskazuje na określony nastrój i przede wszystkim na dystans wobec rzeczywistości.
Najnowszy cykl prac zatytułowany Emocje, to autoportrety, w których stany emocjonalne są wyrażane nie tylko ujęciami o charakterze psychologicznym, ale również użytymi środkami wyrazu plastycznego. Autor pokazuje emocje poprzez ukazanie wielokrotnych przetworzeń swoich wizerunków i poprzez odmienny wyraz twarzy na każdym przedstawieniu.
W Senniku główną cechą obrazów są wymyślone historie, niemające wiele wspólnego z rzeczywistym światem, jednak dające możliwość realizacji prac przy użyciu ekspresyjnych środków plastycznych. W pracach tych głównym motywem są zacytowane wizerunki z serii 100 twarzy Charona, autoportrety oraz postać kota pojawiającego się już w cyklu Stany umysłu kota P, pełniącego podwójną funkcję: niezależnego bohatera sennych wyobrażeń i alter ego narratora. Artysta łączy tutaj motywy pojawiające się już w innych cyklach: maski, autoportrety, wizerunki kota.
Istotnym aspektem twórczości Manfreda Batora jest podtekst psychologiczny jego prac, gdzie główną rolę odgrywają osobiste przemyślenia, bezpośrednio ukazane przy pomocy autoportretów, bądź pośrednio - poprzez postać kota lub maski".
Anna Kania, kurator wystawy