wyszukiwanie zaawansowane

Kulesza Maria – Szkło unikatowe

Aleksandrowicz Monika – Zbiory rozmyte

Rozpondek K.: Pamięci M. Kasperskiego

Zagrodzka Małgorzata - ArtistiQue

W piątkowy wieczór, 23 sierpnia 2013, do rynkowego zgiełku we Wrocławiu dołączył wernisaż ArtistiQue, zorganizowany w stylowej klubokawiarni CaffeePlanet. Forma owego przedsięwzięcia była połączeniem fotografii, malarstwa i rzeźby. Autorki prac artystycznych: Teresa Anniuk-Gulak, Karolina Gierek, Gwen Urbanowicz, Joanna Czarnota-Mielcarek, Aneta Więcek-Zabłotna, Iwona Pustelnik oraz Alicja Sikora – zaoferowały możliwość wspólnej interpretacji wystawionej sztuki. Wernisaż miał charakter wielowymiarowy. Przestrzennie rozmieszczone prace ułatwiały uczestnikom obcowanie z artystycznymi przekazami. Chwile, postaci, przedmioty, uchwycone obiektywem, subiektywnie przenosiły nas do wielu sfer życia wewnętrznego.

Joanna Czarnota-Mielcarek, autorka stylowych wysublimowanych fotografii. Artystka pasjonująca się tematem kobiet. Wydobywa z nich indywidualizm i naturalne piękno. Bawi się kreacją, projektuje artystyczną przestrzeń tak, aby uzyskać esencję ekstrawagancji, na którą każda kobieta chce sobie pozwolić. Bystre oko artystki koncentruje się na tym, co niedopowiedziane a dostrzeżone. W jej pracach dostrzegamy kwintesencję elegancji. Poza sztuką kobiecego poznania Joanna chwyta blaski i cienie rzeczywistości. Fotografuje dusze, wciąż widoczne, ujęte w ramach skadrowanego obszaru. Jej wieloletnia pasja znalazła enklawę artystyczną w postaci własnego atelier.

Stanowczo uwypuklającym się akcentem były prace z pogranicza tego, co dostrzegane jest w rzeczywistości. Enigmatyczne twarze autorstwa Gwen Urbanowicz zdawały się być feerycznym lustrem niezliczonej ilości stanów emocjonalnych. Obserwatorów intrygowała bogata paleta odcieni, barw i kształtów. Postaci sprawiały wrażenie chłonących otoczenie, jakby zapisywały każde spojrzenie, próbując je odtworzyć. W przedstawionej twórczości Gwen znaleźliśmy osobliwości, dziwaczny świat odległych zaułków ludzkiego umysłu. Autorka nie pozostawiła nas w niedosycie. Pokazała ręcznie wykonane domki, będące rezydencją twórczych możliwości.

Interaktywną formę przekazu, zawartą w drewnianym stelażu, podzielonym na dziewięć wnęk, oraz kosz wypełniony kilkudziesięcioma utwardzonymi zdjęciami przygotowała Karolina Gierek – marzycielka, łącząca sztukę fotografii i psychologii. Zdjęcia były kunsztem codzienności, ich minimalizm obligował do zastanowienia, dostrzeżenia pierwotnej wielkości. Dowolne umieszczenie fotografii we wnękach oddziaływało na odbiorcę poprzez skalę porównawczą, identycznie sformatowanych fotografii. Wielkość, jako pojęcie względne, zależne było od inwencji układającego kompozycję.

Makabryczne przedstawienie braku nadziei poprzez symbol charakteryzuje autorkę zbioru fotografii Bez znieczulenia – Anetę Więcek-Zabłotną. Morderczy instynkt wyzwala fatalistyczny obraz codzienności. Obsesyjne myśli, napędzane gniewem, znajdują ujście w rozchełstanym fartuchu. Fotografie są oczyszczeniem, urozmaiceniem melancholii. Ostry przekaz upragnionego spokoju. Aneta ma wykształcenie prawnicze, z zawodu jest menedżerem, z zamiłowania fotografem. Zajmuje się fotografią konceptualną, kreacyjną, a także portretową. Absolwentka Międzynarodowego Forum Fotografii Kwadrat we Wrocławiu. Czynnie uczestniczy w konwentach i wystawach fotograficznych, m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, Toruniu, Częstochowie, Bełchatowie, Szczecinku, Lublinie i Gorzowie Wielkopolskim.

Cykl fotografii Utulony milczeniem Teresy Anniuk-Gulak przedstawia bezradność człowieka, spowodowaną nie do końca dającą się wyjaśnić koniecznością milczenia. Artystka w celu wyrażenia tego stanu stosuje kontrast dwubarwny, który się przenika. Człowiek jest przedstawiony jako czarna postać, natomiast stan, w którym się znajduje, przyjmuje barwę żółtą. Barwy te zachodzą na siebie i symbolizują brak równowagi wewnętrznej w człowieku. Autorka jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, studiów podyplomowych w zakresie prawa międzynarodowego w Marburgu oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Absolwentka Międzynarodowego Forum Fotografii Kwadrat (2012) oraz studentka Akademii Sztuki w Saltzburgu na Wydziale Malarstwa.

W bladokarnawałowy nastrój wprowadziła nas Iwona Pustelnik – autorka cyklu fotografii Maski. Puste oczodoły zachodzących na siebie masek, wciąż wołających o spojrzenie. Niegdyś w centrum wyczekiwanej zabawy, dziś naznaczone wspomnieniem. Bezwładnie czekające na tchnienie, okazję do radości. Pozbawione zwierciadła duszy, oferują swą uniwersalność, jakby przepychające się na pierwszy plan, gotowe na upragniony występ. Iwona Pustelnik jest absolwentką Międzynarodowego Forum Fotografii Kwadrat (2006) oraz Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest instruktorką fotografii i realizatorką wielu projektów fotograficznych.

Do wystawy dołączyły fotografie Alicji Sikory, organizatorki wernisażu. Tematyka jej prac dotyczyła motywów podróży, integralnej zbiorowości i czasu. Pociąg i dworzec w osobnym zestawieniu dają się odczytać jako element niedokończonej realizacji. Alicja Sikora jest aktywną fotograficzką oraz laureatką wielu konkursów, m.in. Fotografii Młodych 2012, jej prace zostały wystawione we wrocławskim Ratuszu, w Centrum Kultury Agora oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Młodych w Jarosławiu. Prowadzi kursy fotograficzne w Europejskiej Szkole Doskonalenia Zawodowego we Wrocławiu oraz prężnie reprezentuje sztukę kobiecą, współorganizując cykl imprez LES in DRESS w CoffePlanet.

Wernisaż cieszył się obecnością licznych fanów sztuki. Dopiero przed pierwszymi oznakami świtu dyskusje powoli ustawały. Wielogodzinne rozmowy, połączone z dobrą zabawą, bezsprzecznie przemawiały o jakości spotkania.

Artystki wysokim obcasem wbiły się w złącza wrocławskiej kostki brukowej, pozostawiając cień minionego zdarzenia.


Małgorzata Zagrodzka
- autorka tekstu

Dodatkowe zdjęcia z wernisażu

Zdjęcia: Łukasz Szubartowicz